قدرت و ژانرهای ادبی (نگاهی تبارشناسانه به پیدایش داستان های جنایی/ کارآگاهی در دورۀ معاصر)
نویسندگان
چکیده
ژانر جنایی/کارآگاهی یکی از ژانرهای ادبیای است که میتوان پیدایش آن را به گفتمان مدرن نسبت داده، از ارتباط این دو با یکدیگر سخن گفت چرا که میان عناصر اصلی داستانهای جنایی/کارآگاهی (کارآگاه، توجه به جزئیات و ...) با گفتمان مدرن و نظام معرفت شناسی آن ، تجربهگرایی (پوزیتیویسم)، ارتباط معناداری وجود دارد تا آنجا که میتوان این ژانر ادبی و عناصر آن را انعکاس دهندۀ گفتمان مدرن و نظام معرفت شناختی آن ، تجربهگرایی ، دانست. اما نباید ارتباط این دو (ژانر جنایی/کارآگاهی و گفتمان مدرن و نظام معرفت شناختی آن یعنی تجربهگرایی ) را ارتباطی یکسویه دانست؛ اگر با دیدی تبارشناسانه به ارتباط این دو بنگریم، خواهیم دید که ژانر جنایی/کارآگاهی ـ که خود محصول مدرنیته و نظام معرفت شناسی آن است ـ با القاء این باور که تنها راه رسیدن به حقیقت (شناسایی مجرم) استفاده و کاربست روشهای تجربهگرایی است، به طرد سایر نظامهای معرفت شناختی رقیب پرداخته، سبب استیلا و سلطۀ گفتمان مدرن و نظام معرفت شناختی آن می شود. به تعبیری دیگر تبارشناسی ژانر جنایی/کارآگاهی خبر از پیوندی ناگسستنی میان قدرت و ژانرهای ادبی میدهد.
منابع مشابه
قدرت و ژانرهای ادبی (نگاهی تبارشناسانه به پیدایش داستانهای جنایی/ کارآگاهی در دورۀ معاصر)
ژانر جنایی/کارآگاهی یکی از ژانرهای ادبیای است که میتوان پیدایش آن را به گفتمان مدرن نسبت داده، از ارتباط این دو با یکدیگر سخن گفت چرا که میان عناصر اصلی داستانهای جنایی/کارآگاهی (کارآگاه، توجه به جزئیات و ...) با گفتمان مدرن و نظام معرفت شناسی آن ، تجربهگرایی (پوزیتیویسم)، ارتباط معناداری وجود دارد تا آنجا که میتوان این ژانر ادبی و عناصر آن را انعکاس دهندۀ گفتمان مدرن و نظام معرفت شناختی ...
متن کاملچند بحث تازه در باب گونه های ادبی (ژانرهای ادبی)
بحث انواع در محافل ادبی جهان بسیار پردامنه مطرح شدهاست و تحولات بسیاری از روزهای آغازین طرح مستقل آن از سوی ارسطو به خود دیدهاست. اما در محافل ادبی ما، توجه به آن بسیار سطحی بودهاست، به گونهای که این توجه سطحی مانع طرح بحثهای تازه در این باب گردیدهاست؛ بحثی که به شکل دستوپا شکسته و ابتدایی وارد مباحث ادبی ما گردیده و بدون معادلسازی با ادب فارسی و پرورده شدن، گاه مطالبی از آن مییابیم و ...
متن کاملنگاهی به داستان نویسی معاصر هند
سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...
متن کاملنگاهی به داستان نویسی معاصر هند
سابقه ی داستان نویسی در هند به دوران بسیار کهن بر می گردد. اغلب ایرانیان، هند را با داستان های کلیله و دمنه می شناسند، امّا این که از داستان نویسی امروز هند تا چه حد با خبرند سؤالی ست که نمی توان پاسخ درستی برای آن یافت. از یک سو می دانیم که در این زمینه کوشش چندانی صورت نگرفته است و از سوی دیگر در ایران با داستان فیلم های تجاری و بازاری امروز هند آشنا هستیم که بیش تر بُعد رمانتیک و عاطفی ...
متن کاملنقش انجمن های ادبی مؤثر دورۀ پهلوی اول در روند شعر معاصر
در تاریخ ایران بعد از اسلام، از زمانهای گذشته تاکنون، انجمنهای ادبی در شکل-گیری و روند تکاملی شعر فارسی نقش درخوری داشتهاند. انجمنهای ادبی از آغاز حکومت طاهریان تا زمان مشروطه مهمترین انجمنهای ادبی به شمار میآیند. با آغاز نهضت مشروطیت ایران انجمنهای ادبی نقش پررنگتری در روند دگرگونی شعر معاصر عهدهدار شدند. بسیاری از تغییرات و دگرگونیها در شعر مشروطه از درون این انجمنها شکل گرفت و اس...
متن کاملجایگاه وصیتنامهها و نامههای شهدا در میان ژانرهای ادبی
وصیتنامههای شهدا و نامههای برجستۀ پیشوایان دینی، اندیشمندان، عرفا، نویسندگان و همۀ اهل قلم، از جملۀ آثار مکتوب و باارزشی هستند که قسم عظیمی از فرهنگ اعتقادی ما را در بردارند. تحلیل این دست از نوشتارها، چه با عنوان وصیتنامه وچه با عنوان اندرزنامه یا نامه، با توجه به نکات و آموزههای اعتقادی و اخلاقی نهفته در آنها، میتواند نقش مؤثری در شناساندن ارزشهای اعتقادی و اخلاقی حاکم در طول تاریخ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
ادبیات پارسی معاصرجلد ۵، شماره ۳، صفحات ۱-۱۹
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023